به کد های دستوریی که بین ستاره و مربع قرار میگیرند مانند #88*6655*
.
عبارت کد های ussd برگرفته از Unstructured Supplementary Service Data است که به معنای ارسال پیام از طریق کد های دستوری ستاره مربعی میباشد که یک روش ارسال پیام در شبکه GSM میباشد. این روش بر مبنای تعامل با سرور اپروتور استوار میباشد.
در این روش داده هایی که از سمت موبایل ارسال میشود به سرور بدون هیچ ذخیره سازیی پاسخ داده میشوند. که به این روش اصطلاحا session-based می گویند. به این معنی که بلا فاصله پس از دریافت یک درخواست کد های ussd از موبایل مخاطب یک ناحیه کاری توسط سرور برای درخواست رسیده ایجاد میگردد. و نرم افزارشروع بع برقراری ارتباط با موبایل مخاطب میکند این روش بر مبنای منو بندی menu based میباشد.
مهم نیست شما چه کسب و کار یا شرکت و یا ارگان دولتی یا خصوصی هستید.
شما در ادامه مطالب متوجه کاربرد این کد ها در تمام کسب و کار ها ارگان ها و شرکت ها خواهید شد.
ارگان های بزرگی چون شهر داری ها ادارات برق ، علوم پزشکی ها ، بیمارستان ها ، برنامه نویسان ، آموزشگاه ها ، و کلی شرکت و ارگان و کسب و کار دیگر که از خدمات ما استفاده میکنند و آن هم بخاطر خدماتی بودن کد های ussd ما و قیمت فوق العاده مناسب آن میباشد.
آینوتی توانسته با فروش زیر کد برای اولین بار در ایران و به صورت انحصاری ثبت سامانه ایران کد و با نرم افزار تحت وب خود هزینه های چندین میلیاردی خرید کد ها را حذف کند و تمام کسب و کار ها بتوانند از این خدمات فوق العاده استفاده کنند
پس از ثبت نام و ارسال مدارک یک ناحیه کاربری یا همان نرم افزار تحت وب به شما داده میشو تا بدون نیاز به برنامه نویسی و.. کد خود را مدیریت کنید و به صورت نامحدود منو و زیر منو بسازید صفر تا صد مدیریت کد داخل این پنل یا همان نرم افزار تحت وب در اختیار شما میباشد.
آی نوتی توانسته این امکان را فراهم کند که به تمام مشتریان خود کد ussd تست یک ساعته رایگان ارائه دهد و درصورت رضایت مندی خرید خود را ثبت نمایند.
صفر تا صد مدیریت کد و ساخت منو و زیر منو به شما آموزش داده میشود و پشتیبانی رایگان خواهید شد و درصورتی که مایل باشید منو های شما برای اولین بار توسط کارشناسان ما ساخته شده و تحویل داده میشود و نگرانی مشتریان از بابت مدیریت کد و ساخت منو ها را بر طرف میکند.
اما سه ویژگی فوق العاده مهم و بزرگ که باعث شده این سیستم نسبت به سیتم های دیگر مثل تلفن گویا و یا اپلیکیشن ها و وبسایت ها بیشتر مورد استقبال ما ایرانی ها قرار بگیرد.
1. بدون نیار به اینترنت قابل استفاده میباشد.
2. بدون نیاز به شارژ سیم کارت میتوان استفاده کرد
3. بدون نیاز به تلفن هوشمند قابل استفاده میباشد
و ویژگی های دیگری هم چون آسودگی در استفاده و سرعت بالا در پاسخ گویی و.. با عث شده که فوق العاده مورد استقبال مردم قرار گیرد و جزو سیستم های محبوب ایرانی ها باشد خرید کد ussd
دسته بندی | قالب وردپرس |
بازدید ها | 24 |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 9 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 1 |
آموزش طراحی قالب وردپرس وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای با زبان برنامه نویسی پی اچ پی می باشد که این روزها طرفدار های زیادی پیدا کرده و شاید شما هم از ان دسته از علاقه مندان به طراحی سایت با وردپرس هستید که نیاز دارید تا طراحی پوسته وردپرس را خودتان انجام دهید در این دوره آموزش حرفه ای طراحی قالب وردپرس به راحتی یاد میگیرید که چگونه یک قالب را در فتوشاپ طراحی کرده و سپس آن را به یک قالب استاتیک html , css تبدیل و سپس با استفاده از توابع وردپرس آن قالب را به قالب حرفه ای وردپرس تبدیل میکنیم.بعد از درخواست های فراوان دوستان برای برگزاری دوره آموزش طراحی قالب وردپرس به صورت حرفه ای و تلاش فروشگاه ما در سرزمین فایل برای انجام مقدمات برگزاری دوره بالاخره انتظار ها به پایان رسید.در این دوره یک قالب حرفه ای و مردن با افکت های زیبا را به همراه کد نویسی بهینه و هم چنین امکانات متعدد یک وب سایت دانلود و آموزش را با هم پیاده سازی خواهیم کرد.برای راحتی کار دوره به سه بخش کلی تقسیم شده که بخش اولطراحی قالب وردپرس در فتوشاپ – بخش دوم تبدیل قالب طراحی شده به HTML و CSS و بخش سوم هم پیاده سازی قالب با امکانات حرفه ای در وردپرس هست.
سرفصل های کلی دوره جامع آموزش پایه تا پیشرفته طراحی قالب حرفه ای وردپرس
فصل اول : طراحی قالب اولیه از صفر در فتوشاپ
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 25 |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 1732 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 43 |
1- چرا اخلاق حرفه ای ، مهم است؟
2- آخرین چالش اخلاقی که درمشاوره با آن برخورد کردیده اید ، چه بود؟
3- بنظر شما بهترین راهکار برای برخورد با چالش های اخلاقی در مشاوره چیست؟
4 - انتظار شما از جلسه ی امروز چیست ؟
1- ارزش ها
2- تصمیم گیری
3- رازداری
4- روابط دوگانه
5- حقوق مراجعان
6- صلاحیت مشاور
7- آموزش مشاور
8- نظارت مشاوره ای
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 19 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 136 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 52 |
اخلاق، جمع خُلق و در لغت دارای دو معناست؛ برخی اخلاق را به معنای نیرو و سرشت باطنی دانستهاند که برای انسان، تنها با دیده بصیرت و غیر ظاهر قابل درک باشد، در برابر خَلق که به شکل و صورت محسوس و قابل درک با چشم ظاهر گفته میشود، برخی دیگر خُلق را به معنای صفت نفسانی راسخ میدانند که انسان، افعال متناسب با آن را، بیدرنگ انجام میدهد؛ مانند شجاعت. کسی که دارای خُلق شجاعت است در رویارویی با دشمن تردیدی به خود راه نمیدهد (شریفی، 1389). بر اساس مکتب الهامبخش اسلام، علم اخلاق، پاک ساختن نفس از صفات ناپسند و آراستن آن به ملکات جمیله است، که از آن به تهذیب اخلاق تعبیر میشود.
در متون غربی،از واژههایی مانند Ethics و Moral استفاده شده است. در فرهنگ لغت وبستر Moralرا به عناوینی مانند اصول مربوط بهدرستی و نادرستی رفتار و تبعیت از استانداردهای رفتار درست تعریف کرده است. با رجوع به سایر منابع، ازجمله فرهنگ آکسفورد و تحقیقات موجود، چنین استنباط میشود که Moral فضایل و رذایل اخلاقی را معرفی میکند و Ethic همان علم اخلاق است و رابطه تنگاتنگی با فلسفه اخلاق دارد. بهطورکلی، با جمعبندی تعاریف موجود در زمینه اخلاق، آنطور که نقیب زاده (14-16) مطرح کرده است میتوان گفت: آنگاه که آدمی از بایدها و نبایدهایی که بیشتر بهصورت روا و ناروا، پسندیده و ناپسندیده عرضه میشوند، فراتر رود و به بازشناسی نیک از بد برسد، و این شناخت ارزش نیک، او را به کردار شایسته برانگیزد، به قلمرو اخلاق رسیده و در راه انسان شدن گام نهاده است ( نقیب زاده به نقل از حقیقت، 1389: 109).
در اینجا میتوان به بیان انواع رویکردهای مطرح در فلسفهی اخلاق که عبارتانداز: رویکرد وظیفهگرایی، رویکرد نتیجهگرایی، سودگرایی( لذتگرا)، رویکرد فضیلتگرا، اشاره کرد.
واژه وظیفهگرایی[1] را نخستین بار، جرمی بنتام[2] در کتاب وظیفهگرایی یا علم اخلاق، مطرح کرد. واژه انگلیسی Deontologismترکیبی است از Deontoبه معنی «تکلیف» و «وظیفه» و Logos به معنای «شناخت» (موحدی، 1389: 165). نظریات مربوط به وظیفهگرایی نظریاتیاند که بدون توجه به نتایج افعال، آنها را ذاتاً خوب یا بد میدانند. موضوعی که در این دسته از نظریههای اخلاقی تأکید میشود این است که همه ما وظایفی را بر عهدهداریم که شامل اعمالی است که باید انجام دهیم و یا نباید انجام دهیم. این اعمال صرفنظر از پیامدی که دارند، بر عهده ما هستند. (فرانکنا، 1385 : 47-46 ). وظیفهگرایی، مانند نتیجه گرایی، به دوشاخه وظیفهگرایی عمل نگر و وظیفهگرایی قاعده نگر تقسیم میشود. در اکثر متون و مباحث اگر از وظیفهگرایی بهطور عام سخنی گفته میشود، عمدتاً وظیفهگرایی قاعده نگر مراد است و حاکی از این میباشد که اگر وظیفه را همواره قاعدهای مشخص و تعیین کند، ارجح است از اینکه افراد بدون هیچ قواعد و مقرراتی به وظایفی که تشخیص میدهند، عمل کنند و باعث به وجود آمدن تعارض میان وظایف شوند. ازجملۀ وظیفهگرایان عملنگر میتوان به ریچارد پرایس [3]و ایچ. ای. پریچارد[4] و ازجمله نظریات وظیفهگرایانۀ قاعدهنگر میتوان به نظریه امر الهی، نظریه اخلاقی کانت و نظریات اخلاقی دبلیو. دیوید. رأس[5] اشاره کرد. دراخلاق هنجاری، نظریات وظیفهگرایانه در مقابل نظریات نتیجهگرایانه قرار میگیرند. درحالیکه نتیجهگرایی، اعمال درست را بر اساس نتایج خیر مشخّص و معین میکند، وظیفهگرایی مدعی است که اگرچه نمیتوان از نتایج و پیامدهای اعمال صرفنظر، اما ویژگیهای مهم دیگری نیز وجود دارند که تعیینکننده درستی و نادرستی اعمال میباشند. در وظیفهگرایی، ملاک سنجش افعال اخلاقی، وظیفه است.
در سال 1958 در مقالهای تحت عنوان «فلسفهی اخلاق جدید»، نخستین بار انسکم[6]، واژه"Consequentialism"را که به معنی نتیجهگرایی[7] است در اشاره به نظریاتی که به نتایج و پیامدهای اعمال اشخاص نظر دارند، به کار برد. این نظریه به شکلی که اَنسکم آن را معرفی کرد،کاملاً با نظریهی اخلاقی سودگرایی پیوند خورد؛ به همین دلیل، اکثر اوقات این دو نظریه با هم تلفیق میشوند و بهجای هم به کار میروند. اما نباید از نظر دور داشت که سودگرایی،گونهای خاص از نظریات نتیجهگرایی است و زیرمجموعه آن قرا میگیرد (موحدی، 1389: 157).
نتیجه گرایی با این عقیده آغاز میشود که ارزشهایی وجود دارند که مقدم بر اخلاق هستند؛ حتی اگر هیچ درستی و نادرستی اخلاقی وجود نداشته باشد، همواره بعضی چیزها خوب و بعضی چیزها بد خواهند بود. در این دسته از نظریات، کیفیت یا ارزش اخلاقی اعمال، اشخاص و منشها، وابسته به ارزش غیراخلاقی نسبی آن چیزی است که به وجود میآورند و یا به دنبال ایجادش هستند. نتیجه گرایی وصف آن دسته از نظریات اخلاقی است که بنابر آنها، نتایج هر عمل تعیینکننده درستی و اعتبار هر حکم اخلاقی درباره آن عمل است. با این حساب، عملی اخلاقاً درست است که نتایج خوب به بار آورد؛ ازاینرو در نتیجه گرایی، توجه به نتیجه و پیامد عمل بر خود عمل رجحان دارد و در هر عمل، یک ویژگی مصحح اساسی و نهایی در کار است: ارزش غیراخلاقی نسبی پیامد آن. این گروه ازنظریات، برای تعیین خوب یا بد بودن عملی، نتایج آن فعل را معیار قرار میدهند. (فرانکنا،1385: 52 ).
فایده باوری با نقدهای جدی مواجه شده است، ازجمله آنکه به سادگی نمیتوان به نتایج افعال پی برد و این نظریه اخلاقی جایی برای انگیزه و نیّت در نظر نگرفته است.
شاید ذکر این نکته خالی از فایده نباشد که همانطور که گفتیم، در نتیجه گرایی، درستی و نادرستی یک عمل بر اساس نتایج آن عمل سنجیده میشود، یعنی پس از انجام یک عمل، بر اساس خوبی یا بدی نتایج آن عمل است که رأی بهدرستی و نادرستی آن میدهیم. اما قبل از انجام عمل، فاعل تا آنجا که ممکن است نتایج آن را حدس میزند و در صورتی که نتایج به نفع او یا اکثریت باشند به انجام عمل مبادرت میورزد .اما نتایج حدس زده شده، گاهی متفاوت با نتایج واقعیای است که انجام عمل در پی خواهد داشت و معلوم نیست که کاملاً این همان باشند. زیرا اولاً در حدس زدن نتایج، هنوز عمل انجامنشده و نتایج حدس زده شدة آن، کاملاً درست و یقینی نیستند؛ و ثانیاً ممکن است ما در حدس زدن نتایج خود را بفریبیم و نتیجه را به گونهای که به نفع انجام یا ترک عمل است، حدس بزنیم. بنابراین صرفاً نتایج واقعی خود عمل، پس از انجام عمل است که میتوانند تعیینکننده درستی آن باشند.
یکی دیگر از نظریههای مطرح در فلسفهی اخلاق، اخلاق مبتنی بر فضیلت است. اخلاق فضیلتگرا از مهمترین نظریههای رقیب نتیجهگرایی و وظیفهگرایی است. این نظریه با مقاله کلاسیک خانم انسکومب با عنوان فلسفه اخلاق جدید احیا شد. ریشههای اخلاق فضیلت به یونان باستان برمیگردد. و مهمترین کتاب فضیلت در آن دوره اخلاق نیکوماخوس ارسطوست. نظریه اخلاق فضیلت از آدمیان میخواهد پیوسته در پی آن نباشند که فعل اخلاقی درست چیست، بلکه از آنها میخواهد که حالتهای درونی خود را زیبا سازند، آنگاه بهطور طبیعی فعل زیبا از آنان سر خواهد زد. این حالتهای درونی زیبا همان فضایلاند. فضیلت حالتی در منش یا شخصیت آدمی است که او را سوق میدهد که اخلاقی رفتار کند (قراملکی و همکاران،1390: 64-66).
[1]. Task-oriented
[2]. Geremy Bentam
[3] . Richard Price
[4] . HD. Them. Pritchard
[5] . W. David Ross
[6]. Elizabeth Anscombe
[7] . Attainment
[8] . Virtue-oriented
دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 40 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 1200 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 141 |
بررسی علل امتناع شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از بکارگیری زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر(XBRL) از دیدگاه صاحبنظران حرفه ای
چکیده:.. 1
مقدمه:.. 2
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1-مقدمه : 4
2-1- بیان مسئله 5
3-1-تاریخچه مطالعاتی. 7
4-1 اهمیت پژوهش.. 9
5-1 اهداف تحقیق. 10
6-1 مدل مفهومی تحقیق. 10
7-1 متغیرهای پژوهش.. 11
8-1 فرضیات پژوهش.. 11
9-1 تعریف واژه ها 12
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
1-2- مقدمه: 18
2-2 معرفی زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر XBRL. 19
1-2-2 تعریف زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر XBRL. 19
2-2-2 فرآیند ارتباطی در XBRL. 23
3-2 مروری بر زبان نشانه گذاری توسعه پذیر. 25
1-3-2 مراحل تکامل XML : 25
2-3-2 SGML. 25
3-3-2 XML یک ساختار جدید برای اسناد در وب.. 26
4-3-2 پایه زبان نشانه گذاری توسعه پذیر XML. 27
5-3-2 قابلیت ها و محدودیتهای XML. 28
4-2 مفهوم حوزه در XBRL. 29
1-4-2سازمان بین المللی XBRL. 29
2-4-2تعریف حوزه 29
3-4-2 اهداف تشکیل حوزه XBRL. 30
4-4-2طبقهبندی حوزهها در سازمان بینالمللی XBRL. 30
5-4-2مزایای تشکیل حوزه ملی XBRL. 31
6-4-2شرایط لازم برای ایجاد حوزه XBRL مشروط. 32
5-2-اجزاء زبان گزارشگری توسعه پذیر. 33
1-5-2 ویژگیها 34
2-5-2 واژه نامه 35
6-2 گزارشگری در XBRL. 39
1-6-2 گزارشگری سنتی و محدودیتهای آن. 41
2-6-2 لزوم مدل جدید گزارشگری مالی. 42
3-6-2 تأثیر گزارشگری به هنگام در مدل های حسابداری. 43
4-6-2 سطوح مختلف گزارشگری دیجیتال. 44
6-6-2 چالش های XBRL در گزارشگری مالی. 46
7-2 جنبه های امنیتی در XBRL. 47
8-2 XBRL و حسابرسان مستقل. 51
9-2 XBRL و حسابرسان داخلی. 52
10-2 گزارشگری حسابرسی برای XBRL. 53
1-10-2 ضرورت حسابرسی در محیط XBRL. 53
2-10-2 حرفه حسابرسی و XARL. 54
3-10-2 واژه نامه XARL. 55
4-10-2 نمونه ای از اسناد XARL. 57
11-2 نحوه عملکرد XBRL. 59
12-2 مزایا و معایب XBRL. 60
1-12-2 مزایای XBRL. 60
2-12-2 معایب XBRL. 63
13-2 عوامل توجیه کننده تقاضا برای XBRL. 63
14-2 چه اشخاصی از XBRL استفاده خواهند کرد ؟ 64
15-2 پیش نیازهای پیاده سازی XBRL. 65
1-15-2 عوامل محیطی. 65
2-15-2 عوامل سازمانی. 66
3-15-2 عوامل فن آوری. 66
16-2 پیشینه تحقیق. 67
1-16-2تحقیقات خارج از ایران. 67
2-16-2 تحقیقات در کشور ایران. 70
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3- مقدمه: 73
2-3 روش تحقیق. 73
3-3 جامعه و نمونه آماری. 74
4-3 قلمرو تحقیق. 75
1-4-3 قلمرو مکانی تحقیق. 75
2-4-3 قلمرو زمانی تحقیق. 75
3-4-3 قلمرو موضوعی تحقیق. 75
5-3 روش و ابزار گرد آوری اطلاعات.. 75
6-3 بررسی نرمال بودن داده ها 76
7-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها 77
1-7-3-آزمون مقایسه دو میانگین. 77
2-7-3-آزمـون t student : 78
8-3 اعتبار درونی و برونی پژوهش.. 79
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داه ها
1-4- مقدمه: 81
2-4 تجزیه و تحلیل مشاهدات با استفاده از تکنیک های آمار توصیفی. 81
1-2-4 -بررسی توصیفی گروه شغلی در نمونه مورد بحث.. 82
2-2-4-بررسی توصیفی سمت حسابرسی ویژه گروه شغلی حسابرس.. 83
3-2-4-بررسی توصیفی آخرین مدرک تحصیلی به تفکیک گروه شغلی : 84
4-2-4-بررسی توصیفی مدت تدریس یا تحقیق برای گروه شغلی مدرسین. 85
5-2-4 بررسی توصیفی مدت تجربه حسابداری و حسابرسی. 86
3-4 تحلیل توصیفی پرسشهای کلیدی تحقیق : 87
1-3-4 تحلیل توصیفی فرضیه شماره یک : 89
2-3-4 تحلیل توصیفی فرضیه شماره دو : 90
3-3-4 تحلیل توصیفی فرضیه شماره سه : 92
4-3-4 تحلیل توصیفی فرضیه شماره چهار : 93
4-4 تجزیه و تحلیل استنباطی : 96
1-4-4 بررسی تأثیر موانع از دیدگاه کل جامعه مطالعاتی: 96
2-4-4 بررسی تأثیر موانع به تفکیک دیدگاه اساتید و حسابرسان. 98
1-2-4-4 تحلیل استنباطی فرضیه شماره یک : 98
2-2-4-4 تحلیل استنباطی فرضیه شماره دو : 100
3-2-4-4 تحلیل استنباطی فرضیه شماره سه : 102
4-2-4-4 تحلیل استنباطی فرضیه شماره چهار : 104
5-4 خلاصه نتایج آزمون فرضیه ها 106
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
1-5-مقدمه: 108
2-5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها 108
3-5 پیشنهادات.. 110
1-3-5 پیشنهادهایی مبتنی بر یافته های تحقیق. 111
2-3-5 پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی. 113
4-5 محدودیت های تحقیق. 114
پیوستها:
منابع و ماخذ:
منابع فارسی: 122
منابع لاتین: 124
چکیده انگلیسی .......................................................................................................126
جدول 1-3 آزمون کلموگروف – اسمیرنف.. 77
جدول 2-3 محاسبه آلفای کرونباخ. 79
جدول 1-4 اطلاعات توصیفی پاسخ دهندگان. 82
جدول 2-4 وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سمت.. 83
جدول 3-4 وضعیت پاسخ دهندگان از نظرمدرک.. 84
جدول 4-4 وضعیت پاسخ دهندگان از نظر مدت تجربه تدریس.. 85
جدول 5-4 وضعیت پاسخ دهندگان از نظرمدت تجربه حسابداری و حسابرسی. 86
جدول 6-4 فراوانی پاسخ به سوالات مربوط به فرضیه شماره یک... 88
جدول 7-4 آماره های توصیفی در خصوص متغیر مندرج در فرضیه شماره یک... 89
جدول 8-4 فراوانی پاسخ به سوالات مربوط به فرضیه شماره دو. 90
جدول 9-4 آماره های توصیفی در خصوص متغیر مندرج در فرضیه شماره دو. 91
جدول 10-4 فراوانی پاسخ به سوالات مربوط به فرضیه شماره سه 92
جدول 11-4 آماره های توصیفی در خصوص متغیر مندرج در فرضیه شماره سه 93
جدول 12-4 فراوانی پاسخ به سوالات مربوط به فرضیه شماره چهار. 94
جدول 13-4 آماره های توصیفی در خصوص متغیر مندرج در فرضیه شماره چهار. 95
جدول 14-4 آماره توصیفی در خصوص کل فرضیات.. 96
جدول15-4 آماره آزمون برای فرضیات از نظر کل جامعه پاسخ دهندگان. 97
جدول 16-4 آماره های توصیفی در خصوص متغیر فرضیه یک... 99
جدول 17-4 آماره آزمون برای فرضیه یک... 99
جدول 18-4 آماره های توصیفی در خصوص متغیر فرضیه دو. 101
جدول 19-4 آماره آزمون برای فرضیه دو. 101
جدول 20-4 آماره های توصیفی در خصوص متغیر فرضیه سه 103
جدول 21-4 آماره آزمون برای فرضیه سه 103
جدول22-4 آماره های توصیفی در خصوص متغیر فرضیه چهار. 105
جدول 23-4 آماره آزمون برای فرضیه چهار. 105
جدول 24-4خلاصه نتایج آزمون فرضیه ها 106
شکل 1-2 جریان اطلاعات بدون استفاده از XBRL 23
شکل 2-2 جریان اطلاعات با استفاده از XBRL. 24
شکل 3-2 فرآیند ارتباطی در XBRL 24
شکل 4-2 نمونه ای از سند XBRL. 39
شکل 5-2 مروری بر اجزاء اصلی XARL. 56
شکل 6-2 نمونه ای از واژه نامه XARL. 57
شکل 7-2 نمونه ای از یک سند XARL. 58
شکل 8-2 استفاده از عناوین XARL برای کل ترازنامه 58
شکل 9-2 نمونه ای از عناوین XARL برای یک قلم از اقلام ترازنامه 59
شکل 10-2 نحوه عملکرد زبان گزارشگری توسعه پذیر (XBRL) 60
نمودار 1-4 وضعیت پاسخ دهندگان از نظر شغل. 82
نمودار 2-4 وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سمت.. 83
نمودار 3-4 وضعیت پاسخ دهندگان از نظرمدرک.. 84
نمودار 4-4 وضعیت پاسخ دهندگان از نظرمدت تجربه تدریس.. 85
نمودار 5-4 وضعیت پاسخ دهندگان از نظرمدت تجربه حسابداری و حسابرسی. 86
نمودار 6-4 میانگین متغیر مذکور در فرضیه شماره یک به تفکیک گروههای شغلی. 89
نمودار 7-4 میانگین متغیر مذکور در فرضیه شماره دو به تفکیک گروههای شغلی. 91
نمودار 8-4 میانگین متغیر مذکور در فرضیه شماره سه به تفکیک گروههای شغلی. 93
نمودار 9- 4 میانگین متغیر مذکور در فرضیه شماره چهار به تفکیک گروههای شغلی. 95
با استفاده از XBRL[1] سیستم مالی شرکت به صورت مستقیم به اینترنت وصل و استفادهکنندگان از اطلاعات حسابداری در هر نقطه از جهان میتوانند به وب سایت شرکت مراجعه و در هر زمان صورتهای مالی را با آخرین تغییرات مشاهده و تجزیه و تحلیل نمایند.شرکتها میتوانند با استفاده از XBRL در هزینهها صرفهجویی کرده و با کارایی بیشتری به جمعآوری و گزارشگری اطلاعات مالی بپردازند. بنابراین نخست لازم است تا جامعه حسابداری و حسابرسی ایران با این مهم آشنا شوند تا در مراحل بعدی موجب شناسایی عوامل موثر در ایجاد و گسترش آن گردد . لذا در این پژوهش سعی شده است ضمن شناسایی جوانب نظری موضوع به بررسی علل عدم استفاده از این زبان گزارشگری توسط شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران از دیدگاه صاحبنظران حرفه حسابداری بپردازد . بدین منظور ابتدا با مطالعه ادبیات موضوع متغیرهایی نظیر عدم آگاهی از وجود این زبان ، مهیا نبودن شرایط پذیرش این زبان در کشور ایران ( از دیدگاه زیرساختهای تکنولوژیکی)، عدم صرفه اقتصادی و در نهایت عدم نیاز به تحول شیوه گزارشگری موجود ، به عنوان متغیرهای موثر در عدم استفاده شرکتها از XBRL شناسایی گردیدند . و سپس از طریق پرسش نامه از مدرسین و محققین دانشگاهی در رشته حسابداری و نیز حسابرسان شاغل در حرفه نظر سنجی شده است . برای تحلیل داده های گردآوری شده از آزمون t استیودنت و نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شده است . نتیجه اینکه عدم اطلاع از وجود XBRL ، مهیا نبودن شرایط پذیرش XBRL در ایران و عدم نیاز به زبان گزارشگری توسعه پذیر ، در حال حاضر به عنوان عواملی که از استفاده XBRL جلوگیری می کند شناخته شدند در حالیکه عدم صرفه اقتصادی بکارگیری XBRL به عنوان مانعی در استفاده از XBRL شناخته نشد.
اینترنت یک ابزار افشاء اطلاعات خاص است که اشکال انعطاف پذیر از افشاء را ارائه می دهد و به استفاده کنندگان امکان برقراری ارتباط فوری ، جامع (فراگیر) و ارزان را می دهد . بسیاری از شرکتها هم بصورت اختیاری اطلاعات خود را روی وب سایت خود قرار می دهند (کلتون و یانگ، 2008،ص2)[2]. با وجو مزایای گفته شده برای ارائه اطلاعات در اینترنت ، اطلاعاتی که معمولاً با فرمت HTML[3] و PDF[4] در اینترنت قرار می گیرند دارای مشکلاتی برای استفاده هستند از جمله اینکه این اطلاعات برای بکارگیری با نرم افزارهای تحلیلی و کاربرگها چندان مناسب نیستند . اینجا است که نیازمند یک راه حل برای حل این مشکل هستیم . XBRL راه حلی برای این مشکل است ، XBRL عبارت است از یکی از توسعه های زبان XML[5] در زمینه گزارشگری مالی ، که از استانداردهای پذیرفته شده استفاده می کند . XBRL با عنوان بندی اطلاعات با استفاده از عناوینی که قابل شناسایی برای کامپیوتر هستند امکان انجام بسیاری از امور به صورت خودکار را ایجاد می نماید. در یک دید وسیع داده های XBRL از جمله داده های الکترونیکی هستند . تحقیقات قبلی نشان داده اند که تغییرات شفافیت افشای مالی الکترونیکی ( شبکه ای ) روند تصمیم گیری سرمایه گذاران را تحت تأثیر قرار می دهد(همان منبع ،ص2)5 . XBRL می تواند برای انتقال اطلاعات درون سازمانی یا شبکه ای توافقی و مشترک از سازمان ها نیز بکار گرفته شود . به طور خلاصه ، XBRL می تواند مبادله اطلاعات را از طریق هر رسانه دیجیتالی در گزارش دهی داخلی و خارجی تسهیل نماید ، زنجیره های تأمین اطلاعات بین و درون سازمانی را بهبود بخشد و به طور بالقوه یکپارچگی و هماهنگی های مورد نیاز کسب و کار الکترونیکی را ارتقاء دهد (سهرابی و خانلری،1388،ص80)6.
با توجه به مزایای ذکر شده ، لزوم بکارگیری این فن آوری در سازمانها و شرکتهای ایرانی به خوبی احساس می شود . با این حال اگرچه آگاهی و دانش اولیه در مورد مزایا و اهمیت این فن آوری در کشور بوجود آمده است لیکن شواهد نشان از عدم کفایت آن دارد و لذا همچنان نحوه پیاده سازی و ریسک های اجرایی آن در هاله ای از ابهام قرار دارد . در این پژوهش سعی شده است تا عواملی که بر عدم استفاده شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از این فن آوری تأثیرگذارند شناسایی شوند تا تصمیم گیرندگان و مجریان این طرح در سازمان ها بتوانند این تغییر سازمانی را با دانش بیشتری مدیریت کنند .
[1] Extensible Business Reporting language
[2] Kelton & Yang ,2008,2
[3] Hyper Text Markup Language
[4] Portable Document Format
[5] Extensible Markup Language